Helags runt 2019

Läs mer om Helags på STF:s hemsida

Bilder

Jag gick från parkeringen vi skidbacken i Torkilstöten. Det blev en lätt uppförsbacke innan jag var uppe på kalfjället. Efter några km träffade jag på tre ripjägare som tipsade om en bra tältplats vid sjön Långtjärnen så jag tog kompassriktning och gick raka vägen dit. Efter en god natts sömn packade jag ihop allt och gick vidare ner mot en pilgrimsled som jag gått en bit på förrut. Den tog mig ner till leden mellan Fältjägarstugan och Helags. Jag passerade bara leden och gick vidare ner mot Sylsjön. Väl där hittade jag fjällens största tältplats. Där kan man få plats med hundra tält... nästan.

Det här visar min tur runt Helagsmassivet.

Klicka på bilden för större bild

Nästa dag på östra sidan om Sylsjön hade en fin början men andra hälften var som att gå i ett risfält. Men ca 10 cm vattendjup blev varje steg jobbare, så när jag kom fram till slutet var jag redo för att slå upp tältet. Jag valde en tältplats i skydd av en kulle. Mat och lite vin fick mig att må bra och tillslut somnade jag. Morgoen efter sken solen in i tältöppningen och jag låg kvar och bara njöt. Men som allt roligt tar det slut och efter frukosten valde jag att gå direkt upp i Ekorrpasset. Nu hade jag inte haft täckning sen jag var på väg ner mot Sylsjön för två dagar sen. När jag kom upp till stugan i Ekorrpasset möte jag en som meddelade att SMHI hade ändrat sig och slängt in en Storm med snö och tre minusgrader kommande dag. Inget drömläge i tält direkt.

Väl nere på leden mellan Sylarna och Helags träffade jag på stormen som bestämt sig för att komma lite tidigare. Tyvärr vart det motvind för mig. Nu var det inte läge att leta tältplats utan nu skulle jag fram till Helags fjällstation, men det skulle bli jobbigt, riktigt jobbigt. Vid ett tillfälle märkte jag att regnskyddet till ryggsäcken satt löst och innan jag han ta av mig ryggan blåste det iväg för gott, jag hade inte en chans att hinna ikapp.

Väl framme vid fjällstationen hade jag tur och fick en sängplats. I samma rum bodde även Hans som idag fylde 60 år, Grattis! Mat och bastu förgyllde kvällen innan jag stöp i säng. Dagen efter gick jag och Hans upp mot Helags men vädret dög inte för en topptur så jag gick ner efter ett besök vid sjön. Väl nere beställde jag in en gulasch soppa och en kall öl till lunch. Lite senare blev det tre timmar i bastun följt av en tre rätters middag på stationen. Gott och lyxigt. Nästa morgon packade jag ihop och sa adjö till Hans och gick tillbaka mot bilen. En härlig tur!